zondag 10 juni 2012

Namaqua potjie

Dit Afrikaanse gerecht wordt bereid in een potjie oftewel Afrikaans driebeen potjie.
Het gerecht kan zowel met kip als met varkensvlees.
Kip heeft gewonnen vandaag.
Ik kook op kooltjes en een klein beetje houtvuur. Het is warm genoeg vandaag.
Ik giet wat kruidige olie (zelf gemaakt) onder in de pot.



Ik begin met een gesneden ui en knoflook, zo'n 3 stuks.
Lekker aanbraden in de pot.


Dan voeg ik de gesneden kip filet toe.



Ondertussen snijd ik champignons, knolselderij, gedroogde pruimen, tomaten en een stuk courgette.






Ik leg ook de kruiden en smaakstoffen klaar.
Anijszaad, koriander, laurierblaadje, komijn, chilipepers, kaneel, venkel, verse citroengras stengel, en verse kervel.
Ik giet een scheut rosé ( bij gebrek aan rode wijn ) in de pot en voeg de rest toe.



Even goed roeren en dan 40 min laten stoven. (ik doe er nog gauw een maggiplant stengel bij)
Op smaak brengen met zout en dan serveren met gele rijst of een stuk gebakken brood.






smakelijke groet,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten