zaterdag 2 februari 2013

Magic Fudge (?)

René, wil je een keer Fudge maken?
Ja hoor!!!
En ik maar denken dat dat die taaie toffee's in blokjes zijn. Dus niet.
Maar voor ik daar achter kwam begon ik aan een mooi recept van Cees Holkamp.
Ik weeg af. De suiker



Ik weeg af de melk.



Vervolgens weeg ik de boter af. Niet dat u denkt dat ik niets mee maak.



En vervolgens als kers op de slagroom een mespuntje van mijn heerlijke Fleur de Sel. Of u gebruikt keukenzout.



Wat een feest. Dit doen we in een pan. Alles dus. En brengen dit op 115 °C







Ondertussen vet ik een kleine ovenschaal in. Deze bedek ik met bakpapier.

Als de massa op temperatuur is zet ik de pan 10 sec in koud water.



Dan begin ik goed te roeren. Blind roeren noemen ze dat. Dan stort ik de massa in de ovenschaal.



Dit laten afkoelen en voordat hij helemaal koud is snijden. En ***simsalabim***
En toen kwam ik er achter dat dit niet de taaie massa was die ik verwachte. Het was een soort borstplaat. Super lekker hoor.



Dus ff googlen op Fudge:

Productie Fudge:


Tijdens het maken van fudge is het de bedoeling om het kristalliseren van de suiker zo lang mogelijk uit te stellen, door het met een garde goed op te kloppen. Bij grootschalige fabricage worden hiertoe vaak melkvet en maissiroop toegevoegd. Bij handmatig fudge maken, mag de pan bij de eerste paar graden afkoelen niet eens worden aangestoten, omdat dit de suiker doet kristalliseren. Een goede snoepthermometer is belangrijk, want het mengsel mag niet heter worden dan 116°C. Ook de timing is belangrijk: de opeenvolgende stappen moeten direct na elkaar worden uitgevoerd, anders krijgt de fudge niet de juiste samenstelling. Daarom moeten alle ingrediënten vooraf worden klaargezet en afgewogen (mise en place). Als de temperatuur tot 110°C is gezakt, moet het mengsel krachtig worden geslagen, bijvoorbeeld met een elektrische mixer. Als het mengsel dik wordt en zijn glans verliest, kan het zonder mixen verder afkoelen in de koelkast.

Nu dus op zoek naar een recept voor zachte caramels. ;-)



Met smakelijke groet,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten